چادر را به هر زبان ترجمه کردم معنایش یکی بود، «حیا»، اما «زن؛ زندگی آزادی» معنایش بردگی بود، به اسارت رفتن تن، عروسک شدن دست این و آن و در یک کلام به غارت رفتن ارزشهای یک زن.
فراخوان مقاله چهارمین کنگره بینالمللی فنآوری، ارتباطات و دانش ـ اراک؛ دوستش دارم، حجاب را میگویم، آنچه میگویند «محدودیت» است، اما من عاشقانه این دوست داشتنیترین محدودیت دنیا را میپرستم. رنگ سیاهاش روسیاه میکند تمام سیاهیهای هوس و شهوت و آلودگی دنیای اطرافم را، ایستادهام پای این «حیا و عفت»، با همه دشمنیها و با همه شعارهایی که میگویند: «زن، زندگی، آزادی»! دست و پا گیریاش را هم دوست دارم، نباشد دست و پایم قفل است در تله بیماران هوس و شهوت. چادر را به هر زبان ترجمه کردم معنایش یکی بود،«حیا»، اما «زن؛ زندگی آزادی» معنایش بردگی بود، به اسارت رفتن تن، عروسک شدن دست این و آن و در یک کلام به غارت رفتن ارزشهای یک زن. مادرم همیشه میگفت در شب ِچادرت بتاب همچون ماه و معنای واقعی ماه بودن را امروز میفهمم، شبِ چادرم، روشنی میبخشد به تاریکیهایی که میخواهند گمراهم کنند در کوچه پس کوچههای بی حیایی و بیعفتی.
امروز در هیاهوی پاردوکس حجاب و بیحجابی ماندهام، اندک زنان و دخترانی در پس پردههای غفلت حجاب از سر کندهاند، اندکی سکوت کردهاند و خیلی عظیمی بر آن تاکید دارند و این حقیقت را به راحتی میتوان از جمعیت انگشت شمار زنان و دختران بی حجاب در مقابل جمعیت بالای محجبهها درک کرد. هدف قرار دادن حجاب از سوی دشمنان از یک سو و اهمیت حجاب و عفاف در جامعه اسلامی از سوی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت تا در بهمن ماه سال ۱۳۷۶، اصول و مبانی روشهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را در ۱۶ بند تدوین و پس از آن در مردادماه سال ۸۴ راهبردهای گسترش آن را به تصویب رسید.
پس از تصویب راهبردهای گسترش حجاب و عفاف ۲۶ دستگاه اجرایی به عنوان متولی امر عفاف و حجاب در کشور معرفی شدند تا برای نهادینهسازی مسئله تاریخی، عرفی، شرعی و قانونی حجاب نقش آفرین باشند که در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ وظیفه، وزارت بازرگانی ۱۳ وظیفه، سازمان صداوسیما ۳۱ وظیفه، نیروی انتظامی ۲۱ وظیفه، سازمان جوانان ۱۴ وظیفه، سازمان تبلیغات اسلامی ۱۲ وظیفه، وزارت آموزشوپرورش ۲۱ وظیفه، وزارت علوم ۱۷ وظیفه، مرکز زنان و خانواده۶ وظیفه، وزارت ارتباطات 8 وظیفه، سازمان تربیت بدنی ۱۸ وظیفه، شهرداری ۱۰ وظیفه، وزارت بهداشت ۱۷ وظیفه، ستاد امر به معروف و نهی از منکر ۱۱ وظیفه، سازمان بهزیستی 5 وظیفه، وزارت امورخارجه ۱۰ وظیفه، وزارت کار5 وظیفه، مجلس شورای اسلامی 7 وظیفه، وزارت کشور ۱۱ وظیفه، سازمان مدیریت و برنامهریزی ۹ وظیفه، قوهقضائیه 5 وظیفه، وزارت مسکن راه و شهرسازی ۹ وظیفه، سازمان میراث فرهنگی ۱۱ وظیفه، بسیج 6 وظیفه، وزارت راه 7 وظیفه و سازمان تبلیغات اسلامی۱۲ وظیفه را عهدهدار شدند. سوال این است که این دستگاهها تا چه اندازه به وظایف خود عمل کردهاند و آیا بابت انجام یا عدم انجام وظایف خود پاسخگو هستند؟ به منظور کمک به تقویت فرهنگ حجاب و عفاف و یادآوری نقش دستگاهها در امر ترویج حجاب و عفاف به بررسی وظایف اداره صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از دستگاههای متولی حجاب و عفاف پرداختهایم.
صنعت، معدن و تجارب با بر عهده داشتن 13 وظیفه موظف به حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاکهای ساده و اسلامی در جهت ایجاد تنوع در الگوهای پوشش اسلامی، نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهای تولیدی پوشاک از طریق سازمانهای مربوطه، حمایت کامل حتی یارانهای از واحدهای تولیدی پارچههای چادری و کنترل اماکن تجاری عمومی (شامل فروشگاهها، مجتمعهای تجاری، نمایشگاهها و …) از نظر پوشش و بدحجابی است.
این نهاد همچنین تدوین قوانینی برای ممنوعیت عرضه لباس دست دوم خارجی در کشور، اجرای شیوهنامه و ملزم ساختن، واحدهای تولیدی جهت نصب نام تجاری (برند) بر روی پوشاک تولید شده در داخل، اطلاع رسانی و ارتقاء سطح دانش و بینش واحدهای تولیدی، توزیعی، آرایشگاهها، دستگاههای عرضه لوازم بانوان در مورد حجاب و عفاف، حمایتهای همه جانبه از برگزاری جشنوارههای ادواری و نمایشگاههای عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهای ارزشی اسلامی و معرفی واحدهای نمونه در سطح کشور و خارج از کشور، پیشنهاد قوانین مشخص در مدت 3 ماه برای نظارت بهتر بر تولید و توزیع پوشاک و نحوه برخورد با متخلفان واحدهای تولیدی و استانداردسازی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد. اهتمام برای اجرای مناسبتر مقررات درچیدمان آرایش تزیین ویترینها و استفاده از مانکنها جهت حفظ عفت عمومی، نظارت بر رعایت اصل عفاف در نوع بستهبندی و عدم استفاده از تصویرهای نامناسب در تبلیغات تجاری کالا، تهیه احکام شرعی مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگانی قبل از اخذ مجوز فعالیت، برگزاری نمایشگاههای لباس ملی و مذهبی جهت ارائه الگوهای اسلامی و سالم به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از دیگر مسئولیتهای این ارگان به شمار میرود. بدون شک اگر دستگاهها و نهادها به وظایف ایجابی خود در حوزه عفاف و حجاب به درستی عمل کنند، نیاز به اقدامات سلبی برای برخورد با پدیده بیحجابی نخواهیم بود. پایان پیام/