«حجاباستایلها» در ایام پیادهروی اربعین با ناخنهای کاشته و آرایشهای آنچنانی دست از درآمدزایی برنداشتند، این روزها هم در ایام شهادت پیشرو در حال تکاپو هستند که از قافله عقب نمانند، آیا دغدغه آنها حجاب است یا استحاله چادر؟!
گروه زندگی ـ آزاده لرستانی: تاریخچه فعالیت حجاب استایلها به قرن ۱۹ میلادی بر میگردد، آن هم عمدتاً در کشورهای سکولار پیگیری میشد و یا در کشورهایی که رعایت حجاب اسلامی در آنها اجباری نبود، در این میان نام کشورهایی مانند ترکیه، اندونزی و مالزی به چشم میخورد، هر چند در ابتدا هدف حجاباستایلها در این کشورها این بود که با استفاده از عناصر جذاب در پوشش حجاب دیگران را به حجاب دعوت کنند، اما به مرور زمان با ایجاد به ظاهر مد اسلامی و تغییر ذائقه جامعه مذهبی مروج ترویج سبکی از حجاب شدند که از اساس فلسفه حجاب را زیر سؤال برد. این پدیده ناهنجار فرهنگی نیز چند صباحی است که در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام از سوی بلاگرها و حجاب استایلها در ایران اسلامی پیگیری میشود، نکته حائز اهمیت اینکه اکثر این بلاگرها خودشان اصلاً اعتقادی به حجاب ندارند و با سوء استفاده از باورهای مذهبی جامعه تنها و تنها به درآمدزایی فکر میکنند، به عبارتی سادهتر نانشان را با بیاثر کردن حجاب در جامعه در میآورند. این مورد را تصور کنید یک روز صبح حجاب استایلی در یکی از واحدهای اقتصادی با حجاب کامل و چادرهای پوشیده جلوی دوربین حاضر میشود و چند ساعت بعد با تغییر پوشش آن هم با شومیز و شلوار برای تبلیغ یک کالای دیگر جلوی دوربین میرود، تناقض اصلی وقتی نمایان میشود که حجاب استایل با آرایش غلیظ، لاک جیغ و ناخن کاشته شده برای مخاطبش از پوشاک اسلامی میخواهد سخن بگوید. برای شناخت بیشتر درباره ماهیت فعالیت حجاباستایلها در ایران با «فاطمه میریطایفهفرد» فعال و کارشناس فرهنگی گفتوگو کردیم که در ادامه میخوانید:
«فاطمه میریطایفهفرد»؛ پژوهشگر فرهنگی از پشت پرده فعالیت حجاب استایلها میگوید هر چیزی که تبرج بیاورد در تعریف «حجاب» نمیگنجد فعالیت حجاباستایلها در تغییر نگرش بانوان چادری به چه صورت بوده است؟ ـ برای پاسخ به این سؤال، در ابتدا برای تببین بحث به نظر میرسد این سؤال را مطرح کنم که هدف حجاب و غایت آن قرار است چه باشد؟ اگر هدف آن ستر و پوشش است پس با نمایش آن منافات دارد. در واقع به نوعی اجتماع نقیضین است. اگر مبنا حیا و عفت است پس هر چه پوشیدهتر بهتر است. بسیاری از بلاگرها در اول صفحه خود مینویسند میشود با حجاب زیباتر بود. این همان پارادوکسی کار است. زیرا از کلمات اراده جدی میکنیم. پس این جمله که با حجاب زیباتر میشوی درست نیست. شکی نیست که موی زن زیباست اصلاً زن آیینه جمال خداوندی است. حالا این مو رنگ شده باشد زیباتر است، اگر حالت داشته باشد زیباتر… پس همین ابتدا میتوان گفت بسیاری از این حجاب استایلها میگویند با حجاب زیباتر هستی، دچار یک مغلطه شدهاند. بدین معنا که نمیشود زیبایی را یکجا معنوی و یکجا مادی معنی کنیم. قطعاً زیبایی حجاب با استفاده معنی معنوی آن، درست است. اما جایی که داری با چشم سر نگاه میکنی و از منظرگاه مادی، حجاب زیبایی نیست، پوشیدگیاست. پس حجاب اصلش بر پوشانندگی است. پس «مد» به آن معنا خیلی کاربرد ندارد. «مد» در واقع یک امر متفاوت از خلاف عادات گذشته است که جلب توجه میکند و به چشم میآید. این در وهله اول با اصل پوشیدگی منافات دارد و این یک راهبرد اصلی پوشیدگی است. هر چیزی که تبرج بیاورد در جامعه در تعریف حجاب نمیگنجد. اما تا کجا؟ تمام این سخنان در مقابل نامحرم است پس در غیر پوشش بیرون هزاران هنر را میتوان خرج کرد. خیلیها که از فضای زیست عفیفانه دورند فکر میکنند زنان مذهبی پیش زنان دیگر یا همسرشان با همین پوشش بیرون است. در واقع این تفکیک در عرف زندگی برکات فراوانی دارد. با ابزار غلط نمیتوان به روش درست رسید. در واقع آموزش چادر سر کردن و یا روسری سر کردن و… در معنای حجاب استایل امروزه نمیگنجد