پروژه راه آهن فسا- داراب – زادمحمود(هرمزگان) به‌عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم جنوب استان فارس است که به رغم وعده‌های فراوان با تصویب و قرار گرفتن این طرح در ردیف اعتباری و تخصیص بودجه کشور در سال ۹۶، تاکنون هیچ اقدامی برای عملیاتی شدن آن انجام نشده است.

راه آهن جنوب کشور روی ریل بلاتکلیفی / مردم جنوب فارس همچنان در انتظار تحقق یک وعده

به گزارش فراخوان مقاله چهارمین کنگره بین‌المللی فن‌آوری، ارتباطات و دانش از شیراز، یکی از بخش های مهم و زیربنایی اقتصاد هر کشور صنعت حمل و‌نقل ریلی است، صنعتی که میتواند به تنهایی هر منطقه ای را بر مدار توسعه بچرخاند. 

بدون‌شک توجه به این اصل، فرایند توسعه اقتصادی با انجام مبادلات بازرگانی، توسعه اجتماعی را در مناطق بهره مند از این صنعت به دنبال دارد. 

سال ۹۶ پروژه راه‌آهن داراب – زادمحمود هرمزگان برای اتصال فارس به هرمزگان و شبکه سراسری راه‌آهن کشور تصویب شد و در ردیف بودجه یک کشور قرار گرفت، طرحی که قرار است با اجرایی شدن آن یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی را در جنوب این استان محقق کند، اما از مدت تصویب این طرح مهم تا به امروز نه تنها اقدامی برای این خط ریلی انجام نشده بلکه سرنوشت آن هم نامعلوم است. 

 این طرح ریلی حدود چهار سال پیش به تصویب رسید، طرحی که مردم شهرستانهای فسا،داراب و زرین دشت را دلخوش به شنیدن صدای سوت قطار کرده است، اما شوربختانه این پروژه هم‌اکنون جزء وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان است که نتیجه‌ای نداشته و تا به امروز چیزی عاید مردم این شهرها نشده است.

در استان پهناور فارس با همه ظرفیت های مهم گردشگری،کشاورزی، انرژی و معادن، صنعت ریلی عمر بلندی ندارد و گواه این مدعا راه اندازی ایستگاه راه آهن این استان در سال ۱۳۸۰ است.

گرچه استان فارس با برخورداری از ظرفیتهای مهم صنعتی، اقتصادی،گردشگری، توریسم، معادن و انرژی خیلی دیر به شبکه سراسری راه آهن پیوسته است، اما در حال حاضر راه آهن فارس در بخش تخلیه واگن‌های باری مقام نخست، در بخش بارگیری و تن-کیلومتر مقام سوم و در بخش حمل مسافر مقام ششم کشور را دارد.

 اما آنچه که ما را مصمّم به تهیه این گزارش کرد، ارائه آمار راه آهن شیراز و انتشار ظرفیت های این ایستگاه نیست، بلکه پیگیری پرونده خبری پروژه راه آهن سراسری جنوب کشور و فارس (فسا – داراب – زرین دشت) به زاد محمود هرمزگان است‌. 

این پروژه، مهمترین و موجه ترین پروژه ریلی جنوب کشور و استان فارس است که چهار سال پیش بودجه و ردیف اعتباری گرفت ولی در این مدت هیچگونه اقدام عملی برای متصل شدن شیراز- فسا- داراب – زرین دشت به ایستگاه راه آهن زاد محمود هرمزگان نشده و پیشرفت فیزیکی این پروژه با چهار سال قبل تغییری نکرده است.

انتشار خبرهای توسعه ای از شهرستان های همجوار و موفقیت آنان در بخش های مختلف عمران و آبادانی باعث شده است تا مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت ضمن انتقاد از بی توجهی به راه آهن سراسری داراب، جویای پروژه ریلی این منطقه که چهار سالیست گَرد فراموشی بر آن نشسته، شوند، پروژه ای که با جان گرفتنش خون تازه ای به رگهای خشکیده اقتصاد و اشتغال این خطه از فارس تزریق می‌کند.    در همین رابطه یکی از فعالین اجتماعی داراب با طرح موضوع این مساله با خبرنگار فارس بر لزوم توجه ویژه به راه آهن سراسری داراب تاکید کرد و گفت: مطمئنا گلایه و انتقادات همشهریان دارابی و زرین دشتی در خصوص عدم توجه کافی مسئولین به راه آهن  فسا- داراب- زرین دشت به هرمزگان و دیگر پروژه های شهرستانهای داراب و زرین دشت که مورد بی مهری مجموعه عمرانی استانداری قرار گرفته، کاملا بجاست.

درخواست های بی نتیجه برای کلنگ زنی پروژه ای که ۴ سال پیش در پیوست بودجه ۱ کشور قرار گرفت

شهاب سلیمی، با اشاره به راه آهن مسیر فسا، داراب و زرین دشت که از سال ۹۴ در کمیسیون ۲۱۵ مطرح و پس از تصویب در جدول ۲۰ بودجه کشور قرار گرفت و در سال ۹۶ در ردیف یک بودجه کشور قرار گرفته، اظهار کرد:  این مسیر که از محدوده پلیس راه فسا از خط ریلی شیراز به گلگهر جدا و مستقل میشود، ۲۸۵ کیلومتر طول دارد و از نظر جغرافیایی هم این مسیر بسیار هموار و کوتاهترین و موجه ترین مسیر ریلی شیراز به بندرعباس است.

مدیر عامل انجمن توسعه پایدار داراب با بیان اینکه این مسیر نیاز به احداث پلهای بزرگ و تونل هم ندارد، یادآور شد: در آذر ماه سال ۹۶ با تلاش مسئولین وقت، راه آهن داراب به هرمزگان به طول ۱۷۸ کیلومتر در ردیف ۱ بودجه کل کشور قرار گرفت و با تخصیص بودجه به این پروژه در  سال ۹۷،مطالعات مربوط به این مسیر تا پایان سال ۹۸ به اتمام رسیده است.

سلیمی با ذکر این نکته که پیش از این یک قطعه از راه آهن فسا به سمت داراب به طول ۲۷ کیلومتر کلنگ زنی و بخشی از عملیات اجرایی این مسیر انجام شده است، ابراز کرد: به متولیان راه استان بارها پیشنهاد و درخواست دادیم تا با استفاده از اعتبارات مربوطه که سه سال به این پروژه تخصیص داده شده، مسیر ریلی داراب به سمت بندرعباس هم کلنگ زنی شود، اما طرح این پیشنهاد مهم تا کنون هیچ نتیجه ای نداشته است و سایر مسیرهای ریلی از جمله سروستان به جهرم که در همین ردیف بودجه قرار دارد در حال احداث هستند که این بی عدالتی است و بایستی با اعتبارات مربوطه در حوزه داراب و زرین دشت هم کار شود. 

کاهش مسافت ۶۰۰ به ۲۸۵ کیلومتری با احداث راه آهن فسا- داراب، زرین دشت تا ایستگاه زادمحمود هرمزگان

این فعال اجتماعی و توسعه ای داراب با بیان اینکه احداث راه آهن از شیراز تا فسا در مراحل پایانی است و راه آهن بندرعباس به سیرجان هم سالهاست افتتاح شده، خاطرنشان کرد: تنها با احداث راه آهن به طول ۲۸۵ کیلومتر از پلیس راه فسا تا داراب و زرین دشت و نهایتا ایستگاه زاد محمود هرمزگان ، مرکز استان فارس در مسیری بسیار کوتاه و هموار به مرکز استان هرمزگان و آبهای خلیج فارس متصل خواهد شد و دیگر نیازی به احداث راه اهن به طول ۶۰۰ کیلومتر از مسیرهای دیگر نیست.

سهم صفر درصدی داراب از اعتبارات قبلی و فعلی راه آهن

وی بیان کرد: بر اساس اظهارات استاندار فارس در مرداد ماه سالجاری قرار بوده است در آینده نزدیک این پروژه افزون بر ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار بگیرد،اما نه از اعتبارات ملی قبلی و نه این اعتباری که گفتند حتی یک ریال هم در حوزه شهرستان مهم و بزرگ داراب که سومین شهرستان بزرگ و پرجمعیت فارس و با موقعیتی خاص و ویژه است تخصیص نیافته و هزینه نشده است.

 معاونت عمرانی استانداری همه نقاط فارس را به یک چشم ببیند

 او بر لزوم نگاه عدالت محور و به یک چشم دیدن همه شهرستانهای فارس توسط معاونت عمرانی استانداری و سایر مسولین تاکید کرد و گفت: علاوه بر اینکه از معاونت عمرانی استانداری فارس و مدیران کل مربوطه درخواست داریم تا با نگاه عدالت محور و توسعه ملی و استانی به طرحهای مهم ملی توجه کنند، از مسئولین خصوصا نماینده داراب و زرین دشت در مجلس، استاندار، سایر نمایندگان شهرستانهای همجوار و همچنین وزیر مربوطه درخواست داریم تا به این مهم توجه ویژه کنند.

برنامه عملیاتی راه آهن جنوب فارس در اولین فرصت دنبال می شود

در ادامه نماینده مردم شهرستانهای داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار فارس به نشست خود با رئیس جمهور و معاون اول وی در رابطه با راه آهن سراسری فسا-داراب – زاد محمود اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که با  آیت الله رئیسی  و  مخبر، معاون اول وی داشتیم مقرر شد تا با توجه به اهمیت موضوع و جایگاه شهرستانهای داراب، فسا و شیراز، راه اهن شیراز به گلگهر و فسا – داراب به زاد محمود، برنامه عملیاتی این پروژه در اولین فرصت دنبال شود.

 تقاضای یک هزار میلیاردی برای به نتیجه رسیدن خط ریلی داراب- زادمحمود   وی با اعلام اینکه برای راه اندازی این پروژه تقاضای یکهزار میلیارد تومان اعتبار کرده ایم ، ابراز امیدواری کرد که  این رقم اعتباری برای سامان بخشی به صنعت ریلی جنوب فارس برای متصل شدن‌به  راه آهن  سراسری به زودی تحقق پیدا کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم ابراز کرد: به طور خاص شهرستان داراب به لحاظ حمل کالا و صادرات محصولات کشاورزی و باغی در کشور  از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل یکی از بحث های جدی ما صادرات محصولات کشاورزی از صنعت ریلی است.

عسکری به دیگر ظرفیت های شهرستان های داراب در حوزه معادن نیز گریزی زد و خاطرنشان ساخت: وجود معادن مس و منگنز در شهرستانهای داراب و زرین دشت  از دیگر موضوعات مهمی است که در راستای بحث احداث راه آهن و رونق صنعت ریلی در این منطقه از اهمیت شایانی برخوردار است.

احداث راه آهن در شهرهای جنوبی استان فارس مصوبه سفر رئیس جمهور/ امیدها برای قرار گیری راه آهن جنوب فارس در لیست اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این استان

این نماینده مجلس، در پاسخ به خبرنگار فارس که چند درصد احتمال م یدهد تا این اعتبار تخصیص پیدا کند، گفت: در تلاش هستیم که این اتفاق بیفتد و موضوع اعتبار و مقدار درخواستی به سمع رئیس جمهور و معاون اول وی(مُخبر) رسیده است. 

عسکری خاطرنشان ساخت: مقرر شده است تا  با سفر ریاست جمهوری به استان فارس  این پروژه مبلغی اعتبار خواهد گرفت.

 رئیس کمیسیون‌کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ  به دیگر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در صورت تامین اعتبار پیش بینی میشود این پروژه کی به بهره برداری برسد؟ ابراز کرد: تاریخ مشخصی نمیتوان اعلام کرد اما باید ما این پروژه را فعال کنیم و البته تلاشهایی هم برای فعال کردن این پروژه صورت گرفته و رییس جمهور و معاون اول وی نیز دستوراتی در این زمینه صادر کرده اند که امید میرود این پروژه در اعتبارات دیده شده و در بودجه ۱۴۰۲ مبلغی برای آن در نظر گرفته شود. 

وی  ابراز کرد: ما معتقدیم که استان فارس باید در حوزه صنعت ریلی فعال شود، چرا که این استان دارای ظرفیت های کشاورزی، گردشگری، معادن،انرژی و صنعت بسیار خوبی است که همین موضوع بر ضرورت احداث سیستم ریلی می افزاید.

پیش از این‌نیز استاندار فارس در ۲۳ مرداد سالجاری از تامین ۱۶ هزار میلیارد اعتبار پروژه راه‌آهن شیراز- گلگهر در آینده نزدیک خبر داده بود، اعتباری که با گذشت ۵ ماه هنوز خبری از تحقق آن نیست.

راه آهن شیراز- گلگهر و قابلیت جابجایی ۱۰ میلیون تن بار    محمد هادی ایمانیه در گفتگوی خبری خود در تاریخ یاد شده به برگزاری جلسه پیگیری سوژه‌های کلان استان در حوزه راه‌های ریلی و راه آهن استان در سطح کشور گفته و اظهار کرده بود که راه‌آهن شیراز-گلگهر به طول ۳۱۵ کیلومتر با چهار قطعه، دهکده لجستیک شیراز، منطقه ویژه اقتصادی، شهرک بزرگ صنعتی شیراز و مجتمع صنعتی فولاد پاسارگاد را به شبکه ریلی متصل و آن‌ها را منتفع خواهد کرد.

طبق گفته های استاندار فارس این خط ریلی قابلیت جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار را دارد. 

استاندار فارس نتیجه مذاکرات خود و نمایندگان پنج شهرستان ذینفع از صنعت ریلی جنوب فارس با وزیر راه و شهرسازی را تصویب حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار عنوان کرده بود که قرار است با مشارکت وزارت راه، قرارگاه خاتم الانبیا، قرارگاه جهاد نصر، ایمیدرو و صنایع و معادن با اعتباری انجام شود.

 در ادامه این گزارش مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز در گفتگو با خبرنگار فارس با تشریح آخرین وضعیت آنتنی فسا -داراب اعلام کرد: پروژه آنتنی فسا- داراب- زاد محمود به طول ۲۸ کیلومتر و دارای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی است‌.

پروژه ریلی جنوب فارس لنگ تامین اعتبار

محمودرضا طالبان افزود: متاسفانه این پروژه ریلی جنوب فارس به دلیل نداشتن اعتبار تعطیل شده است.   وی با تاکید بر اینکه این پروژه یک طرح ریلی جداگانه نیست و قسمتی از راه آهن گلگهر شیراز است، ابراز کرد:   طرح  آنتنی داراب – زاد محمود در حال مطالعه است و تا به امروز به مرحله اجرایی نرسیده است‌.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس بیان داشت: راه آهن  سراسری شیراز -گلگهر که آنتنی  فسا داراب نیز  بخشی از راه آهن سراسری شیراز گلگهر است هم  به دلیل نبود اعتبار تعطیل و مسکوت مانده است. 

طالبان با ذکر این نکته که کلیه پروژه های ریلی  از محل اعتبارات نفت و گاز تامین میشود، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل فروش صفر درصدی نفت کلیه طرح های ریلی در کشور تعطیل شده است. 

آزاد راه شیراز- اصفهان با درآمد حاصل از فروش زمین های استانی تکمیل می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، تصریح کرد: دولت به سختی حقوق کارکنان خود را تامین می کند و حتی پروژه های آزاد راه اصفهان شیراز که به عنوان اولویت اول کشور محسوب می شود  نیز با فروش زمین های استانی در حال اجراست. 

این مقام مسئول با گریزی به وضعیت بحرانی اعتبارات کشور اذعان کرد:کلیه طرح های ریلی کشور با این حال که بودجه آن تصویب شده به دلیل نبود نقدینگی تعطیل است و با وجودی که تا پایان سال بیشتر از دو ماه نمانده اما نقدینگی  جاری دستگاهها حتی ۵۰ درصد هم محقق نشده است. 

او ادامه داد: حتی اگر فروش نفت وجود داشته باشد به حدی اندک است که  به سختی کفاف هزینه دولت می دهد.

بر اساس تحقیقات خبرنگار فارس (راه آهن شیراز گلگهر)، (شیراز فسا ،داراب، زرین دشت به هرمزگان) و (سروستان به جهرم) در ۱ ردیف اعتباری قرار دارند، اما‌ دیده میشود که در حال حاضر قطعه ای به طول ۳۱ کیلومتر از راه آهن جهرم در حال احداث است، حال این سوال پیش می آید  که اگر اعتبار نیست، بایستی برای همه شهرستانها نباشد و اگر اعتباری تخصیص یافته پس باید در هر سه مسیر یاد شده هزینه شود و با توجه به اهمیت این موضوع بخشی از راه آهن بسیار مهم داراب به هرمزگان هم کلنگ زنی و عملیات اجرایی آغاز شود، تا مردم با مشاهده توزیع متوازن امکانات و اعتبارات طعم شیرین عدالت را بچشند.

پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید